Dag 8: 18 juni 2019

18 juni 2019 - Xizhouzhen, China

Vandaag gaan we met een gids naar het dorp en we bezoeken de markt. We lopen nu met meer toeristen over de markt. Ik wil eigenlijk morgenvroeg om 7.00 uur nog eens gaan. (Als ik tenminste op tijd wakker ben, dan ga ik alleen. Piet is niet zo van 't vroege.)

De plaatselijke bevolking doet hier de dagelijkse boodschappen. Verse vis, groenten en vlees. Met de manden op hun rug. Ik vermoed dat we hier iets zien van de eenvoud: geef ons heden ons dagelijks brood. Kleding heb je hier om je te beschermen tegen de weersomstandigheden. Een hoed draag je tegen de zon. Je hebt een vervoersmiddel nodig om van A naar B te komen. Een krukje om te zitten. En planten om van te genieten. Daartussendoor zie je hier de kenmerkende kleding van de diverse volken. Prachtige kleuren.

Vanmiddag willen we naar Zhoucheng. Het is warm. Een andere warmte dan in de vorige stad. In de vorige stad voelde wij ons de hele dag klam. Hier is t meer een brandende zon. We gaan met de taxi. En de chauffeur loopt gelukkig met ons mee. We worden direct aangeklampt om producten te kopen. Het duurt even voordat deze man begrijpt dat we het proces van vervaardigen willen zien. En dan krijgen we het inderdaad voor elkaar. Het is lastig om mensen op de foto te krijgen. Ze hebben genoeg van fotografie denk ik. Na twee uur gaan we terug naar t hotel. De eigenaar vertelt ons dat de temperatuur uitzonderlijk hoog is. En ja. T is erg warm. We krijgen n.a.v. een foto van een minitempeltje een gesprek met een jongere over de vele goden die er zijn. Ze vertelt ons dat ouders van hun voorouders geleerd hebben welke god ze moeten dienen en dat ze dit dan weer doorgeven aan hun kinderen. Ze merkt op dat er in t hotel wel eens mensen komen die voor t eten ook tot hun god spreken. Ze is geïnteresseerd in de gedachten van de mensen. Ook wij vinden het fijn om met haar van gedachten te wisselen over de verschillende geesten. Echt boeiend. Het personeel is hier so-wie-so heel behulpzaam. Ze vertellen spontaan over van alles.

'S middags blijft Piet in de tuin van t hotel en ik trek het dorp in om nog wat foto's te maken. Piet is nog steeds snotje verkouden. Hij vind het heerlijk om wat te lezen in de binnenplaats. En bij terugkomst hebben we elkaar weer veel te vertellen.

Dan het avondeten! Denk je hier een voorgerecht te bestellen. Piet wil graag soep. Dus wij soep eten. Komt ze met 2 pannen soep waar we wel een hele zondag van zouden kunnen eten!! Ondertussen staat er ook een hoofdgerecht en een salade en een dessert te wachten. Oeps!!!! We hebben niet een heel gezin mee....

Tijdens de maaltijd wijst Piet ineens naar de lucht. De regenboog staat hoog in de wolken.... juist vanmorgen las ik ergens dat de schepping gezien mag worden als de kleding van de Hoge. Wat een symboliek!! Dat onze ogen maar steeds omhoog mogen zijn. Dan zie je wonderlijke ver-gezichten. Zie verder de foto's.