Dag 6 en Dag 7: 16-17 juni 2019 afscheid

17 juni 2019

Dag 6: 16 juni Rustdag en Vaderdag:

Wat een zegen om temidden van alle indrukken een rustdag te hebben. Zoveel indrukken! We leven in een flow. We besluiten vanwege de omstandigheden om 's morgens op onze hotelkamer met elkaar te rusten. Een van ons heeft zich voorbereid. Het is een goed samenzijn. Ook de uren daarna zijn fijn met elkaar. ' s avonds kunnen we vrienden ontmoeten. Zij nodigen ons uit voor de maaltijd. Ook zij hebben deze dag een rustpauze ingelast. Het raakt ons wanneer je hoort over de behoeften aan rust en ook hun behoeften aan gezond voedsel. Ze zijn veel bezig met de Nieuwe Tijd. De vraag of ook zij daar bij zullen zijn leeft sterk. We nemen van verschillenden afscheid. Wat was dit een MOOIE stad!

Vaderdag in een vreemd land.

Dag 7: 17 juni 2019 vertrek uit de stad:

Vandaag nemen we afscheid van de stad waar wij verblijven en van de andere Nederlanders. Indrukwekkende dagen liggen achter ons. Het is niet in woorden uit te drukken wat deze dagen voor ons allen betekenen.  De gesprekken met elkaar over belangrijke zaken, bewaren we als herinneringen in ons hart. Het is echt beschamend hoe hier de trek naar voedsel verwoord wordt. Én hoe de trek vervult wordt. De gever is groot en wij begrijpen Hem niet. We hebben deze dagen een diepe band met elkaar ervaren. Ontroerend om in een afscheid te horen: we hopen elkaar in de Nieuwe Tijd te ontmoeten. Wat zal er nog voor liggen?! Wij hopen ook op een weerzien in China. Eén van de zakenlieden heeft ons uitgenodigd om een volgende keer in haar tuin te kijken. We hebben foto's gezien: prachtig!!! Ze is zelf erg onder de indruk van het leven in Nederland.  Het zou mooi zijn als het contact met haar een vervolg kan hebben. Ze heeft verschillende klanten in Nederland. Ze heeft Amsterdam bezocht.

Piet en ik vertrekken om 10.30 naar het vliegveld. Ons tweede deel van de reis vangt aan. We hopen naar Dali te vliegen. We hebben voor dit deel van China gekozen vanwege de mensen, de natuur en het klimaat. Het zal een totaal andere trip worden. We hopen dat we ook hier érgens vriendelijke Chinezen zullen ontmoeten. Het 'klimaat' in dit gebied is anders. We zullen hier méér introvert zijn. Ik hoop dat jullie meeleven met de vriendelijke Chinezen. Hun levensomstandigheden zijn zo anders. Anderzijds hebben we veel van hun wijsheid nodig. Ze geven aan ons door wat ze dagelijks  intensief bestuderen. Het zijn leergierige mensen.

Onderweg in de lucht

De vliegreis is volgens de planning zo'n 2.5 uur. Beneden regent het. Boven het wolkendek schijnt de zon. Ik vind het vliegen altijd weer indrukwekkend. Het bepaalt mij bij mijn eigen nietigheid. Het bepaalt mij ook bij de beperktheid van mijn denken. Hoog boven de aarde krijg ik er een indruk van dat ik niet meer ben dan een pluisje aan de weegschaal. Wat heeft een pluisje te vertellen over 't dagelijks leven? We zouden het toch uitlachen??!  Als ik het ruime hemelrond vanuit mijn raampje zie: Mijn gedachten vermenigvuldigen zich: hoe groot zijt Gij? Wie zou niet stil zijn?

We hebben beiden onze e-reader meegenomen. Héérlijk terugtrekken met een boek. Mijmeren en verwonderen. Een stil heimwee naar het Vaderland. Denkend aan hen die inmiddels weten wat het betekent om te moeten lijden vanwege hun heimwee. Denkend aan de woorden die eens klonken: Ik ZAL u niet begeven.... Denkend aan de Kroningsdag! Rijke gedachten! En dan lees ik in ons dagboek: waarom verandert alles in ons leven soms in een ogenblik? omdat wij een stuk 'natuur' zijn met lentedagen en herfstdagen. We hebben het ritme van de zee, eb en vloed. Phoe wat een les! Een jaar geleden moesten we door het water en het vuur. We hebben gedacht dat het ons zou overstromen. Ondanks de beloften hebben we getwijfeld! Ondoorgrondelijk zijn de Wegen.

Onderweg op de wegen

We arriveren 10 minuten voor de tijd in Dali. De zon schijnt volop. Nu wordt het spannend. De eerste week is door anderen voor ons gevuld. Deze twee weken volgen we het programma dat we zelf vanuit Nederland georganiseerd hebben. De eerste chauffeur is een Chinees. Hij loodst zijn auto door het verkeer. Ook hier wordt veel getoeterd. Maar ze gooien de auto regelmatig schuin voor onze auto. Blijkbaar winnen hier de 'sterkste karakters.

GEARRIVEERD!!

Morgen komt er naar wij hopen weer een dag. We zijn aangekomen op een bijzonder mooie plek!!!