Dag 19: 29 juni 2019

29 juni 2019 - Chengdu, China

Onze trouwdag!!!!

We hebben heerlijk geslapen. Hier krijgen we weer de normale hoeveelheid zuurstof. De Saruratiemeter geeft ook weer gezonde waardes aan! Dat voelt toch echt wel anders in het lichaam.

Ik besluit er uit te gaan op het moment dat ik klaar wakker ben en Piet nog in dromenland verkeert. Ik vind het heerlijk om buiten te zijn wanneer de stad tot leven komt. Nou ja... om 7.00 uur is iedereen al volop in beweging. Ik wandel naar het grootse park, 200 meter hier vandaan. Geweldig! De oude mensen doen ook hier hun dagelijkse ochtendoefeningen. Ik doe even mee, ze reageren met waardering😉. Anderen nemen hun vogelkooi mee, hangen het in de boom. Anderen oefenen voor de marathon. Ik ga op een bankje zitten en lees mijn boek op mijn e-reader. Heerlijk!! Er komt een oude man en hij is nieuwsgierig naar wat ik lees. Hij begrijpt mij😘. We kunnen niet veel communiceren vanwege de taal. We begrijpen elkaar een klein beetje, we blijken dezelfde Interesse te hebben. Mooi toch!

Ik bedenk dat ik me beslist niet onveilig voel. Komt vast vanwege al die camera's. Je ziet ze overal, tot in de diepste hoeken van het park. Wanneer wij mensen er naar vragen antwoorden ze allemaal: dit is tegen criminaliteit. En ik denk inderdaad dat het uit 'zorg' voor de mensen opgevat kan worden. Ik durf ook niets crimineels te doen. Ik weet dat ze hier dan niet mis zijn.

Eerst gaan we op zoek naar een bank. We hebben weer geld nodig. Een lange route, maar uiteindelijk vinden we de bank die onze kaart accepteert. Vervolgens nemen we de metro naar mooie winkels. Oeps.... We zitten nu wel in de upper! Dat is nu ook weer niet de bedoeling. Gauw de metro naar Peoples park! Een prachtig park! Iedereen lijkt hier ontspannen en geniet van het goede leven. We zoeken een restaurant op. Ze verkopen hier ver-ruk-ke-lijk eten! Maar mijn gerecht is zeer spicy! Twee tafels verderop zit een familie van ons te genieten. Even later komt meneer met twee x een biertje! Ik drink nooit bier. Maar dit keer smaakt het mij erg lekker. Ik vraag via de vertaal-app waarom hij zo vriendelijk is. Hij schrijft terug: omdat jij het lekkerste gerecht gekozen hebt, maar je waarschijnlijk wel meer bier nodig zult hebben vanwege de pittigheid. Er zijn meer mensen die mijn keuze waarderen. Ze komen zelfs een foto maken. Dan komt er nog een klein pukkie een foto maken. Toont ie de foto ook nog! (Oh... wat is het toch ontzettend leuk om met Chinezen contact te hebben). Even later komt er weer iemand langs en die fluistert in mijn oor dat ze van ons genieten. Ja, we hebben in korte tijd met verschillende mensen een gesprek. Gemoedelijk volk in deze stad.  Ik loop nog een rondje door het park. Zo mooi, zo vredig... En toch zing ik juist in deze stad zachtjes: Ps 79:6. Doen jullie mee? We stappen na verloop van tijd weer op. Dan gaan we naar de Jinlistraat. Met de taxi! Dit is een leuke straat. Ook weer dicht tegen een park aan. Hier kunnen we uren dwalen. Halverwege komen we weer op een opmerkelijke plek. Je kunt hier geen aflaat kopen. Maar wel allerlei wensen. Je wens kun je dan ophangen. Probeer even mee te denken: een stad met ruim 10 miljoen mensen. Hoeveel wensen zullen er niet gekocht worden? Ik zie er verschillende: goed huwelijk, goede gezondheid, voorspoed in mijn bedrijf. Van een schrik ik, tegelijk weet ik inmiddels dat het hier een werkelijkheid is: bevrijding van demonen door 'tools'. We lopen maar gauw door. Er hangt een bos vol met wensen....

Ik ontmoet een jongen.  We hebben een gesprekje. Na afloop zegt hij: Help degenen die hulp nodig hebben. Het blijkt dat wij interesses delen. We pakken nu een taxi. Op weg naar Blue Sheep. Een winkel welke gestart is door een Engelse arts. Ze verkoopt allerhande spullen  die gemaakt zijn door gehandicapte mensen. Zo'n mooi initiatief!! Een pracht mens, die arts. Jammer dat we maar even in Chengdu zijn.

De dag loopt weer ten einde. Wat een Bijzondere stad!

Het verbaast ons hoe gestructureerd alles hier loopt. Chengdu is een stad met 10(!) Miljoen mensen. Het metrostelsel steekt goed in elkaar. En net als op het vliegveld, moet je tas door zo'n security poortje. Het is druk op de weg. En toch loopt het nergens in de soep.

Goede zondag allemaal. Ik zal zo de foto's nog plaatsen.

1. Henrieta:
    29 juni 2019
    Leuk om jullie te volgen op jullie reis. Mooie belevenissen hoor!
  2. Ellen:
    29 juni 2019
    Van harte gefeliciteerd met jullie trouwdag.
  3. Dirk:
    29 juni 2019
    Van harte gefeliciteerd met je huwelijksjubileum. Bij jullie terugkomst nog een demonstratie?
  4. Driek en Gertrude:
    29 juni 2019
    Van harte gefeliciteerd met jullie trouwdag! Wat een prachtige reis!