Dag 14: 24 juni 2019

24 juni 2019 - Wumu, China

We wennen aan de hoogte. De verkoudheid van Piet houdt nog wat aan. Gisteravond hebben ze een sterke gemberthee met honing voor hem klaar gemaakt. Vanmorgen maken we een wandeling. We merken dat we geneigd zijn om te snel te wandelen. Het tempo van de mensen ligt hier ook laag. Met een hak of een bijl op hun rug gaan ze naar 't land. Er wordt sinds honderden jaren van alles verbouwd op de bergen. Hun voorouders hebben de berg tot terrassen verwerkt. Van oorsprong is dit een arm gebied. Maar door support van de overheid zijn ze nu in staat om de levendsstandaard te verhogen. Er is een watersysteem aangelegd. Er lopen allerlei kanaaltjes langs de terrassen. Zo kunnen de vrouwen ook water scheppen om de gewassen van water te voorzien. Halverwege de wandeling zien we een dame de 'waterleiding' reinigen. Zo kan het water makkelijker doorstromen.

Tot nu toe was het in de andere plaatsen erg schoon.  De reinigingsdienst had daar echt een functie! Tot aan de openbare toiletten toe. Waar we nu terecht zijn gekomen is het heel anders. Er zijn wel nieuwe openbare toiletten. Er hangt een keurig lijstje m.b.t. schoonmaken. Ik heb geen idee wanneer de laatste keer geweest zal zijn. En alle vuilnis wordt langs de weg gedumpt. De lodge waarin wij verblijven is daarentegen heel schoon.

Vanmiddag hebben we weer een wandeling gemaakt door de bergen. We waren op tijd terug.  30 minuten later zouden we de weg niet meer terug gevonden hebben. De regen kwam als een dik gordijn naar beneden. De mensen waren heel blij!

De lucht voelt nu wat aangenamer aan! We gaan zo nog wat lezen. En dan is ook deze dag voorbij.