Dag 12: 22 juni 2019

22 juni 2019 - Shuhe, China

We nemen afscheid van Shuhe. Na het ontbijt lopen we nog een rondje. Dit is echt een plek waar we tijd tekort komen. Zeker wanneer we de natuur opzoeken. Maar onze reis gaat verder. We worden om half tien opgehaald door de gids/chauffeur. Hij spreekt Engels! We rijden uren dwars door de bergen. Van 2400 m hoog naar 3600 en dalen daarna af tot 2200 meter. Onderweg hebben we een stop bij  The Blue moon valley. Een prachtig stukje natuur.  De Chinezen weten dat ook. Het is erg druk met toeristen. We zien minimaal 10 bruidsparen rondlopen voor een fotoreportage. De gids vertelt dat dit altijd op een aparte dag gedaan wordt. Maar mensen doen het soms ook voor de fun!!!  Foto's maken is hier lastig. Er is zoveel licht. Het doet gewoon zeer aan je ogen. De mensen lopen zoveel als mogelijk is met hoofbedekking. Of parapluutje.

Onderweg lunchen we in een bergdorp. We lopen door de winkelstraat. De slager verkoopt natuurlijk vlees. Voor t gemak kun je ook een hele kop kopen, met oor en al.

We merken dat onze lengte ook wel voordelen heeft. Ze stoten elkaar aan en praten over ons. Dat maakt makkelijk contact! We lachen vriendelijk.

Naarmate de tijd verstrijkt, verandert het landschap. Hadden we eerst een vergezicht omdat we boven de boomgrens reden. Nu dalen we. De wegen worden smaller. Vanmorgen liepen we tussen vele mensen. Nu rijden we al enkele uren en ontmoeten geen tegenligger. Hier en daar een kudde geiten of koeien met een -hoeder.

De gids vertelt dat ze verlangen naar regen. Het is heel droog.  De natuur lijdt ook hier. Het is het plan dat we komende week een overtocht maken met een pontje. Maar als er geen regen komt is dat niet mogelijk. We zullen zien.

We zullen dan dezelfde weg terug moeten nemen!

Oeps!! En toen was er een tegenligger!! En even later nemen we een weg naar rechts. Tegelijk een heuse haarspeldbocht! Piet blij dat ik achterin zit en hij niet de chauffeur is! Ik had het anders uitgegild. De chauffeur is een man van dit gebied. Hij kent het zo goed als zijn broekzak. Maar toch... En dan zegt ie: 'It 's ok now. If it is  raining, it is much difference.' Zei hij net ook niet dat hij hoopte dat er veel regen komt, voordat wij naar huis gaan....? Normaal gesproken is dit het regenseizoen. Dat betekent niet dat het de hele dag regent. Maar op het moment dát het regent, gaat het meestal krachtig.

En verder rijden we door dit gebied. We zijn inmiddels 5 uur onderweg. Nu komen we vaker tegenliggers tegen. En wat voor! Bijvoorbeeld zo'n pick-up met de mensen staand in de laadbak. We zitten echt in de binnenlanden.

Wanneer we aankomen in onze lodge worden we stil. Ons uitzicht is zo mooi! We kijken op de Yangtze. Rondom ons zijn de bergen. En het is warm!! Uitzonderlijk voor dit gebied! Hier is geen toerisme. Alles zoals honderden jaren terug. Dit is echt een oase. En die gaan we ook gebruiken. We zijn allebei moe. Van alle indrukken, maar ook van de aanpassing aan de hoogte.

Nog even bellen met het thuisfront. Goede zondag allemaal.