Dag 17: 27 juni 2019

27 juni 2019 - Shangri-la, China

Shangri-la.

Nou dit is echt anders ja! En als het puntenstelsel hier werkt, dan heb ik vandaag minpunten ontvangen! Dat verhaal komt straks!

Onze nacht is boven verwachting goed gegaan. Op deze hoogte werkt alles anders. Het duurt een week voordat een wondje genezen is. En ook een verkoudheid houdt dus aanmerkelijk langer aan, volgens de Nederlanders hier. Je krijgt hier veel minder zuurstof binnen. Ook het koken en bakken gaat anders dan dat ze in Nederland gewend zijn. Alle recepten passen ze aan. Vandaag lunchen we in het restaurant: kaas op een baquette. Daar hebben we gewoon eens zin in!

Verder lopen we 's morgens een rondje door Shangri-la. We proberen bij de bank het maximale bedrag te trekken. Dat heeft nogal wat voeten in de aarde. Op zo'n moment merken we dat het uitermate lastig is dat er geen Engels gesproken wordt. Maar we komen er uit! We lopen door een parkje. Shangri-la  'oude stad' is enorm op toerisme gericht.

S middags nemen we de bus naar een stukje natuur. We hebben ergens gelezen dat het de moeite waard is om daar te wandelen. De bus stopt bij het Boeddhistische klooster. Een militair of politie haalt ons uit de bus. Wij denken: wat nu weer!?

We moeten uitstappen en een ticket voor het enorme klooster kopen. We zeggen dat we het klooster niet in willen. Ik heb het idee dat ze ons iets aan willen praten. We willen alleen maar wandelen. De meneer zegt dat hij een overheidsman is en dat ik moet gehoorzamen. Nou ik denk daar anders over.  Maar als puntje bij paaltje komt, heb ik gewoon te gehoorzamen aan de overheid. Mijn reactie levert vast minpunten op!

Het was een prachtige wandeling. Het wordt het 'wetland' genoemd. De grond is er heel drassig. Een soort meer waarin riet staat. We kunnen een paar mooie plaatjes schieten. Een mevrouw vraagt mij te helpen de rietbossen bij elkaar te binden. Echt een mooi moment. Op de foto's wordt het zichtbaar dat we in het Thibetaanse gebied zijn. Weer totaal andere kleding. We komen ook hier weer een bruidspaar in vol ornaat tegen. Ik mag met een boerin meelopen om haar vee te halen. Leuk!

En dan dat klooster. Hier zijn we écht in het centrum van de Bhoedisten. Indrukwekkend is het hier! Ze spelen een grote rol in deze omgeving. Ook de gebedsvlaggetjes hebben veel betekenis voor hen.

Het avondeten gebruiken we op dezelfde plek als gisteren, gewoon omdat het daar goed is!

We gaan er vanavond bijtijds in. Morgen hopen we eind van de middag naar Chengdu te vliegen. Om vandaaruit d.v. 1 juli naar Amsterdam te vliegen. We beginnen langzamerhand  ook wel uit te zien naar het thuisfront. Maar eerst hopen we de yaks nog te zien.